W najbliższym czasie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą spodziewać się istotnych zmian i uproszczeń w obsłudze spraw związanych z rejestracją oraz zarządzaniem firmą. Nowy projekt ustawy o CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) zakłada szereg usprawnień, które mają uczynić prowadzenie działalności gospodarczej bardziej przystępnym i zautomatyzowanym.
CEIDG wyłącznie online?
W związku z postępującą cyfryzacją usług publicznych, planowane jest całkowite przeniesienie rejestracji działalności gospodarczej do trybu online, bez możliwości składania wniosków papierowych. Zmiany te mają na celu uproszczenie formalności i przyspieszenie procesów administracyjnych.
Ułatwienia dla spółek cywilnych
Ministerstwo Rozwoju i Technologii pracuje również nad wprowadzeniem ułatwień dla spółek cywilnych, które obejmą m.in.:
- ograniczenie formalności przy rejestracji spółki,
- pełną elektronizację procesu zakładania spółki,
- wykorzystanie jednego, zintegrowanego wniosku,
- wprowadzenie standardowego wzoru umowy spółki cywilnej.
Rozszerzone informacje w CEIDG
Zmiany w CEIDG przewidują zwiększenie ilości dostępnych informacji dla przedsiębiorców i użytkowników systemu. Będzie to obejmować m.in.:
- szczegółowe informacje o historii zmian w spółkach cywilnych,
- dostęp do danych o udzielonych pełnomocnictwach,
- możliwość korzystania z danych CEIDG w aplikacji mObywatel.
Dodatkowo projekt zakłada rozszerzenie katalogu dokumentów, które będzie można dołączać przy rejestracji działalności.
Integracja CEIDG z innymi systemami
W celu uproszczenia procesów administracyjnych, dane wprowadzone do CEIDG będą automatycznie synchronizowane z innymi systemami, takimi jak ZUS czy urzędy skarbowe. Dzięki temu przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z obowiązku dostarczania dodatkowych informacji do CEIDG.
Udoskonalenie obsługi i wsparcia dla przedsiębiorców
Planowane zmiany przewidują dalsze rozwijanie usług wspierających przedsiębiorców, takich jak infolinia, livechat czy wirtualny urzędnik, które mają pomóc obywatelom przy zakładaniu działalności gospodarczej. Elektronizacja procesu rejestracji firmy zostanie wdrożona w pełni do 1 czerwca 2026 roku, jednak wnioski o zawieszenie lub zamknięcie działalności będzie można składać w formie papierowej do końca maja 2028 roku.